A trip back to friday




Jag fick gå hem tidigare från jobbet i Fredags, var hemma vid 8.30. När jag kom in i lägenheten möttes jag av en hög med kartonger och såg att överdelen på vitrinskåpet hade kommit på plats. Jag hann bara säga hej till K som gick ut på en promenad med Mirage så kom min mamma in i köket. Frukost dukades fram och vi kacklade på och planerade dagen lite. Efter frukosten började vi packa upp en liten del av mina serviser som de hade tagit med till Härnösand. Mamma har försökt få mig att ta med dem i flera år men jag har vägrat, nu när de kom med sista delen till skåpet så passade hon på att ta med x-antal delar!

Jag tog ett kort på "härligheten". Alla saker är inte riktigt där de ska, eftersom vi hade lite bråttom så fick jag slänga upp lite saker ovanpå som vanligtvis inte är där. Under veckan som går ska jag ta och placera sakerna på deras rätta ställen. Man ser även på kortet mitt kylskåp där jag alltid har en bild på min pappa och morfar + min älskade vän Jakob som tog livet av sig 2003.





Mamma och pappa har sparat på "Millenniumservisen - Marianne Royal Blue" i flera år.
Detta är en servis som verkligen passar mig, jag gillar att det är blått och lite guld, nackedelen är att min servis är signerad av Sigvard Bernadotte (som har designat den) så jag vete tusan om jag kommer våga använda sakerna. Mamma mummlade något om att kannan som står ovanpå skåpet kostade runt 2000kr bara den - vilken tur att hon ger sånt till mig som är en av världens klantigaste personer = dags att skaffa en drulleförsäkring (En drulleförsäkring täcker olyckor du eller någon annan i ditt hushåll orsakar som drabbar andra genom vårdslöshet, klumpighet eller att du är oaktsam). Min lilla mjölkkanna har blivit flitig använd under helgen, hade ingen sådan innan så det var ett bra tillskott i lägenheten.




Med den vanliga servisen kom även mina jultallrikar. Jag har aldrig tittat på alla dessa men nu har jag nästan alla hemma, både djupa och flata. Men som med det andra så kommer jag nog inte våga använda dem, tänk om de går sönder! Varför ska man köpa en massa fina saker som är dyra?! Mamma hade dock inte fått med sig allt så det väntar nog ett lika stort lass till hemma i Kalix. Jag diggar denna från Robin Hood, Sir Väs är såååå söt.

Anyway, tillbaka till Fredagen! När vi hade plockat upp alla saker och jag hade fått undan kartongerna så drog vi iväg på stan. Mamma fick mig att inhandla julklapparna till min systers barn, hade egentligen tänkt göra detta nästa månad men nu är det gjort. Emil får sig ett par riktigt coola långkalsonger, Ebba får söta rosa byxor med Barbapappa strumpor till, Elin får en tröja som var riktigt "trendig" med ett roligt tryck också var den så klart både lila och rosa etc, Emma får ett par fjortisbloggarbyxor som var och varannan fjortis har i sina bloggar. Vi hann även med en tur till bolaget där mamma handlade rödvin till middagen så att hon och K skulle få sig något gott att dricka, vi tittade även in på Kicks för första gången i mitt liv! Där handlade vi en födelsedagspresent till E, jag handlade ett litet halsband från mig och K och mamma handlade ett nagelack och ett läppglans till henne. Det är så typiskt min mamma, hon har aldrig träffat E men ändå så köper hon något till henne för att hon fyller år, snällt av henne och presenten var mycket uppskattad (kommer blogga om lördagen senare).

Vi "raidade" Hemköp tillsammans. Tjurig som min mor är så vägrade hon låta mig betala maten vi handlade, det blev en himla massa eftersom vi passade på att köpa allt vi skulle behöva både Fredag och Lördag. Självklart när mamma är med så kan man inta äta vad som helst när det är helg utan det blev specialare med förrätter och efterrätt o.s.v.

Efter allt shoppande var det bara att bära upp allt och sen fick jag ge mig iväg igen. Mamma drog till konditoriet för att handla tårta till på lördagen och jag gick till Elevhemme för att hämta E. Jag passade på att ta med mig Mirage så att han skulle få sig en promenad i det hemska vädret som vi hade här i fredags. Färden hem gick bra och E var glad att komma hem till oss.

Mötet mellan E, mamma och K gick suveränt. De pratade på som att de hade träffats många gånger och medan jag och mamma började med middagen så packade E upp och gjorde sig hemmastadd i gästrummet (som hon älskar). Jag var lite orolig i början hur det skulle gå mellan E och djuren eftersom hon inte är så förtjust i djur men det klickade direkt mellan dem och djuren älskar henne.

Middagen var dagens höjdpunkt. Vi satt länge vid matbordet och pratade, skrattade tillsammans (tom K var med). Det roliga med E är att man aldrig vet vad som komma skall och mitt i allt frågade hon mamma om hon var från ett annat land... OM jag hade kunnat filma min mammas min och själv fick jag sitta och bita mig i läppen för att inte brista ut i skratt. Mamma satt och försöke förklara att hon inte var en utlänning utan att hon kom från Norra delen av Sverige och där pratar de lite annorlunda. Hahaha, det är första gången jag hör någon fråga om vi inte är från Sverige :D Man märkte under helgen att hon ibland hade lite svårt att förstå mammas norrländska, antar att det är tur att jag är en liten dialekt-kameleont så hon har inga som helst problem att förstå vad jag säger. När E hade gått och satt sig framför en film sa mamma: Oj, vad konstigt att hon trodde att jag inte var Svensk, vad jag har förstått så brukar folk när man är ute och reser ha mycket lättare att förstå oss från Norrland just för att vi pratar så tydligt - inte alla mamma det har vi precis bevisat. E sa även att hon önskar sig en lika snygg pojkvän som K, dock kunde han få vara lite mindre men K hade mycket pondus som hon uttryckte sig *fnissar*.

Kvällen avslutades med en film. E satt och pratade med lite familj och vänner på msn, mamma och jag löste korsord tillsammans i köket. När jag väl kom mig till sängen (som för övrigt var en madrass på golvet) så däckade jag men tyvärr så vaknade jag 2000 gånger under natten. Jag och K har bestämt att vi nästa gång det kommer mycket folk ska inhandla en uppblåsbar madrass så att man får sova skönt.

Oj oj oj, mina fingrar är trötta. Det var inte lite att skriva om på fredagen så resten av helgen får ni allt vänta med innan ni får läsa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack :) Jo, jag hade det bra. Vi var en sväng till Birstad. Nu har jag fått ordning på naturkunskapen också plus att jag snart är färdig med matten. Jag har nationellt nästa vecka på fredag :)

2009-11-09 @ 22:08:01
Postat av: Linda

Vi har en sån där uppblåsbar madrass, med en pump, som man bara pluggar i väggen och trycker på en knapp så blåser den upp sig ;) Smidigt när det kommer besök, plus att den är riktigt skön att sova på!

Kram!

2009-11-09 @ 22:15:22
URL: http://storstrumpa.blogg.se/
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Ha ha ha norrländska är ju mysigt! :)



Min kompis som jag är hos nu i Sthlm kommer från Härnösand, hon har tokigt mysig dialekt :)



Kram C

2009-11-10 @ 11:06:34
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Nilla

Det där med servicen vet jag exakt hur det är. har själv köpt min egna service från fyrklövern precis som dom antagligen gjort då den har kommit därifrån förut. Jag köpte ihop min för 12 personer med diverse saker och hela skiten har jag försäkrat och den är ju fan värd 120000kr galen som man är men det tog mig många år med att få ihop hela. Men det som fortfarande är bra att råkar man ha sönder nånting så ska det finns att få nytt. Och det är inte billiga saker direkt. Men förbannat kul att ha. och jag använder den faktiskt då och då :D

2009-11-10 @ 15:36:36
URL: http://nillas.blogg.se/

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0