Tillbaka till lördagen



Jag och K fick varsin ljuslykta av mamma. Bilden gör den dock inte rättvisa, skenet som kommer från dem när man tänder ett ljus på kvällen är riktigt mysigt. Ett ljus har brunnit i dem nästan konstant hela helgen. Mamma vet verkligen vad jag gillar och lyktorna passar perfekt in i köket nu mot vintern.

Jag klev upp vid 9.00 och åt frukost med mamma i köket. Vi satt och pratade och skrattade tillsammans innan vi bestämde oss för att skynda ut på stan för att handla lite julklappar tillsammans. Vi gick bara på Lindex där jag köpte Emmas julklapp också fick jag en tröja till mig själv av mamma ♥. Mamma handlade en himla massa kläder till systers barn också fyndade hon en snygg skjorta till sig själv, tänk om man hade kunnat ha den på sig. :)

När vi kom hem var E uppe och åt frukost som K hade hjälpt henne att få fram (inte lätt att hitta hemma hos oss). Jag och mamma gick till sovrummet och hämtade hennes presenter från hennes föräldrar och de vi hade köpt... sen gick vi in till köket och sjöng för henne och gav henne presenterna. Hennes ansikte lös upp som en sol när hon satt med alla presenter och man blev glad bara av att se henne. Både jag och mamma blev lite nostalgiska och tänkte tillbaka på när jag fyllde 18år, vi tittade på varandra och log. E älskade presenterna och det kändes bra.

Vi kokade kaffe och tog fram tårta. E blev förvånad att vi hade handlat tårta, hon tyckte att det var hennes jobb att bjuda oss på fika eftersom hon fyller år. Jag och mamma förklarade att vi mer än gärna bjuder henne på tårta på hennes stora dag. Vi satt länge och pratade vid köksbordet och det var såå trevligt.




Efter fikat började - projekt vardagsrummet.
Jag tog fram strykbrädan och stykjärnet. K hämtade stegen och klättrade upp för att ta ner stången och de gamla gardinerna.. mitt i allt vinglade stegen till lite och han tog tag i gardinstången! Detta resulterade i att den lossnade på ena sidan och jag fick gå och leta fram en borrmaskin och skruvar. Efter många svordomar, en trasig lampa och en himla massa tid så gick det äntligen att hänga upp gardinerna som mamma sytt. Jag tycker att det blev riktigt fint och det passar bra nu under vintern, jag kommer sakna mina ljusa gardiner men till sommaren så kommer de upp igen.  Jag saknar dock min fina lampa som jag hade på TV-bänken, den gick till de sälla jaktmarkerna dödad av en gardinstång som hoppade ner på den. K var riktigt förbannad och E sa: Men Anna, vad sträng du är med K." Jag hoppas att det kommer komma en ny lampa dit som K betalar, han har sett en inne på lampaffären som han vill ha.. men om och när den kommer är en annan femma.

Mamma och jag ordnade middagen. Det blev kotletter i ugnen med potatisgratäng, brytbönor och en god sallad. Pappa kom till oss i tid till maten och det var så skönt att se honom igen. Det syntes tydligt på honom att han är sjuk men det var så förbaskat skönt att se att han lever. Vi kramade om varandra riktigt hårt, det är otroligt vad han och jag har kommit varandra nära (närmare än jag trodde var möjligt eftersom vi stått varandra riktigt nära sen jag flyttade hemifrån 99) sen han blev sjuk. Jag ville inte släppa taget om honom.

Direkt efter middagen packade vi in oss i bilen och åkte till Strinningen. Detta var första gången mina föräldrar fick träffa T och det gick över all förväntan. K och jag var lite oroliga innan att det skulle bli tyst hemma hos dem men det var inte tyst många sekunder. Pappa och T klickade direkt och satt och pratade ikapp om maskiner och fan och hans moster. Jag har aldrig sett T's ögon glittra som de gjorde då och han såg ut som en busig pojke när han och pappa pratade om "gubbleksaker" (stora maskiner) och andra saker som de hade som intresse. Mamma och I-M pratade lite men karlarna tjoade och tjimmade så högt att det nästan var omöjligt att säga något. E satt mest och lyssnade men såg ut att trivas bra hemma hos dem. Det tog ungefär 3 hintningar om att vi borde börja röra på oss innan vi kom oss iväg, hade inte E varit där hade det blivit riktigt sent och hade det varit dagsljus ute hade vi inte kommit därifrån all. Då hade T och pappa börjat leka med grävskropan och hittat på olika projekt som de skulle kunna göra. Summan av besöket var att det var riktigt lyckat och det är inte omöjligt att I-M och T kommer med upp och hälsar på mina föräldrar vid tillfälle.

Hemma i Härnösand blev det ett lugnt slut på kvällen. Mamma var trött och gick och la sig relativt snabbt, pappa höll sig uppe till 22.00 och satt med oss i vardagsrummet och pratade. När föräldrarna sov  så såg jag och E på en film som gick på TV och sen blev det sängen för oss vid 00.00.

*Jag hade en underbar lördag och skulle mer än gärna gå tillbaka i tiden och uppleba den om och om igen*

... hur söndagen var... ja mina vänner, det får ni veta när jag har tid och ork... den som väntar på någonting gott....

Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0