Never ending story of books...


Där tillbringar jag mycket tid tillsammans med mina böcker, jag brukar normal skriva om de böcker jag läser / har läst men det har helt enkelt inte blivit av den senaste tiden så nu kommer det en radda på en och samma gång :) Kanske inte det mest intressanta att läsa om man inte tycker om att läsa böcker, men det gör iaf att jag kommer ihåg böckerna och kan gå tillbaka när någon frågar mig om en bok att läsa :)



Min smala lycka - Jane Green:
Underhållande bok om en kvinna som är överviktig och olyckligt kär i en kollega på jobbet. Boken cirkulerar runt hennes känslor till kollegan och runt hennes känslor ang sig själv, hur hon ser ut och hur folk behandlar folk som väger för mycket. Självklart gör boken som många andra att hon får en extreme makeover och lyckas banta ner sig och blir värsta pangbruden och hur folk behandlar henne annorlunda och hennes jakt på kärleken, blir det hon och kollegan eller hittar hon någon annan? Kort och gott, en bok man kan läsa (den gav mig ett gott skratt) utan att behöva använda allt för mycket kapacitet till, den håller hela vägen helt klart. Jag kan rekommendera Jane Green helt klart, detta är den andra boken jag läser av henne och jag kommer absolut hålla utkik efter andra böcker av henne.


och
Matilde - Denise Rudberg: Detta är den andra boken jag läser av Denise och jag tycker lika mycket om denna som jag gjorde om den första som hette Jenny S. Matilde handlar om en kvinna som heter samma som titeln. Om man har läst Jenny S så känner man igen karaktärerna i boken iom att de som var där finns i denna också några nya. Boken handlar iaf om Matilde 40år som håller på att förverkliga sin dröm att skriva en roman, hon bor ensam tillsammans med sina två döttrar men har en bra relation till sin fd. make. I bakgrunden finns hennes bästa vän Tomas som självklart är kär i henne, hela boken cirkulerar runt olika val som M gör, kommer hon bli tillsammans med Tomas, hur går det med romanen etc. Boken är underhållande, känns lite annorlunda att läsa om en kvinna som är 40år o.s.v. inte standard åldern som brukar vara i de flesta böcker man brukar stöta på. Jag gillar helt klart Denise Rudberg och planerar att köpa en till bok som kan kopplas samman med dessa två, boken heter Åse.


Nästa sak på min lista - Jill Smolonski: Boken handlar om June Parker som efter en bilolycka där en ung kvinna förolyckas får tag på en lista som denne hade skrivit. Listan innehåller 20 saker som hon hade planerat att utföra innan hon fyller 25år. Efterom tjejen som skapade listan är död bestämmer sig June att avsluita listan åt henne och den innehåller allt från att kyssa en främling till att förändra någons liv. Just denna bok läste jag i samband när det togs upp lite överallt om just sådana listor som folk skriver med saker som de vill göra innan de dör, både i "Alla älskar Raymond" och någon film jag såg, har själv funderat på att skriva en men det blir nog ett senare projekt. Men men tillbaka till boken, jag gillar även denna och kan rekommendera den, June får sig tankeställare via listan och inser att saker inte alltid är som det ser ut och att det mål hon kämpar för att uppnå kanske hon redan har gjort etc.


Konsten att döda - Erica Spindler: Detta är som det låter, en bok med en nypa romantik, spänning och lite skrämmande. Jag är en riktigt sucker för spännande böcker och älskar att krypa ner i sängen och sjunka in i boken så mycket att jag nästan viker mig dubbel när det är som mest spännande och sneglar mot mörka hörn för att se om det är någonting där. Boken handlar om flera olika personer men en av dem är kommisarie Patti O'Shay som kämpar för att hitta sin makes mördare (maken var också en polis) samtidigt som de försöker få fast en seriemördare som dödar kvinnor och tar deras högra hand. Det är inte ofta författaren lyckas lägga ut så många trevare att man hela vägen till sista sidan är osäker på vem som är mördaren men hon lyckades riktigt bra. Först när jag hade läst färigt boken och visste vem som var mördaren så kom jag på att jag hade funderat över just den personen men sedan glömt bort det när hon började väva djupare och djupare in i historien. Gillar ni spännande böcker, läs denna.

En annan bok av Erica Spindler som jag kan rekommendera är Dags att dö, men jag är helt enkelt för lat för att skriva en massa om den så jag tar helt enkelt och kopierar in en bild jag hittade på google när jag sökte på den där det står lite om boken :)




Jag har läst ett antal till böcker sen senast men jag orkar ärligt talat inte sitta och skriva om dem alla idag så jag avslutar detta inlägg med ytterligare en bild från mitt "läsrum" så man kan se gardinerna vi flyttade dit :D Någongång ska jag bli bättre på att fota eller kanske ordna en vettig kamera, det är så svårt att få till bra bilder med mobilen även om den kan fota riktigt snygga bilder när man är som mig lite darrig på handen och inte orkar fota ett extra kort ifall att utan jag trycker och sen åker det upp som det blev helt enkelt.


Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0