18 December 2008



Jag har under denna veckan varit helt tokig i att laga middag med kyckling i och det har även hamnat med lite bacon de två gångerna jag har ordnat just kyckling till middag. Eftersom jag verkligen gillade det jag har lagat så tänkte jag dela med mig av recepten som jag hittade på nätet i en Blogg

Som det är just nu har jag bara hunnit smaka den första iom att jag har dagens middag i ugnen just nu och kommer få vänta i ungefär 20 min till innan jag får smaka.. men jag kan säga så mycket och det är att det luktade riktigt gott :) Så fram med papper och penna kära bloggläsare för här kommer det recept:

Kyckling och bacongryta
 
70 gr bacon i bitar
500 gr kycklingfilé i skivor
1 dl vatten
0,5 st hönsbuljongtärning
1 dl lätt creme fraiche
1 msk honung
1 tsk soja
0,5 tsk oregano
 
Stek baconet i en stekgryta. Ta upp det och stek kycklingen i fettet. Tillsätt vatten, buljongtärning, creme fraiche, honung, soja, oregano och det stekta baconet. Låt koka under lock i 10 min. Servera med ris och grönsaker.



Kycklinggratäng                                                                     4 personer ca 35 min.
Gratinera i ugnen i ca 25 minuter

2 kycklingfileér som stekes i bitar, eller en färdig kyckling
1 stor paprika
3dl kokt ris
1 burk 400g hela champinjoner
1pkt bacon

Skär paprikan i små bitar Klipp Bacon i mindre bitar Blanda allt i en skål med riset, kycklingen och champinjonerna, fördela kycklingblandningen i en gratängform och häll såsen över. Strö sist över osten.  tills gratängen fått lagom färg.

Gratängsås:
1 dl matlagningsvin
2 dl Creme fraiche
4 msk Chilisås
2 tsk Curry
1/2 tsk paprikapulver
2 dl riven ost, gärna västerbotten

Servera en fräsch sallad till gärna med rödlök.



Den första blev K riktigt förtjust i, hans kommentar var: "Denna kan man inte föräta sig på". Får se om nummer två också :) Det andra receptet gjorde jag om lite eller gjorde om jag plockade genast bort svampen iom att jag verkligen avskyr allt som har med svamp att göra. Det stod inte på sidan om det var rött eller vitt matlagningsvin men jag chansade på vitt till kyckling så det blev det som åkte i också tog jag en gul paprika (fördrar personligen de gula över de röda och gröna).

Ni får helt enkelt säga till om ni har provat att laga något av det :)

Igår blev jag lite grinig här hemma, det var K's tur att laga middag och givetvis går han och handlar en massa saker på affären för att laga till något Thailändskt med röd curry där han sen säger att han satte i extra mycket för att ge lite mer färg till maten..... Well, det slutade iaf med att jag fick äta rostade smörgåsar med kalkon eftersom jag inte tål stark mat och jag behövde inte ens smaka för att veta att det var alldeles för starkt för att min mage skulle klara av det. K själv satt även och muttrade om att det blev lite starkt och om han säger att det är det så vill jag inte ens tänka på hur starkt det är eftersom han har en väldigt hög gräns innan han tycker att någonting är starkt. Well, får helt enkelt se till att laga maten själv eftersom det verkar som att alltid när han ska laga middag så drar han i med något han vet att inte min mage mår bra av bara för att han själv gillar det, personligen tycker jag att man ska visa lite hänsyn mot de andra som också ska äta.. vet man att de inte gillar något specifikt/ eller tål så sätter man helt enkelt inte det i maten... men det kanske bara är jag som tänker så.

Dags att gå tillbaka till köket för att duka bordet och ordna något att dricka.

Kommentarer
Postat av: Vickanen

allt lät ju kanon gott :) kramizzz

2008-12-18 @ 17:57:18
URL: http://vickanen.blogg.se/
Postat av: Linda

Träffade ju din mamma igår på rimi å hon var så trevlig å glad så :D

2008-12-18 @ 20:00:39
URL: http://storstrumpa.blogg.se/
Postat av: Anna

Rätt nr 2 kan man lätt krydda lite till eller så är det jag som är konstig :D

2008-12-19 @ 13:33:35
URL: http://myzsol.blogg.se/

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0