When love and death embrace!

Har ganska precis kommit hem efter att ha spenderat hela kvällen hemma hos K's föräldrar, tyvärr var inte hans pappa hemma (han hade åkt ut till sjöss den 24e). Vi hade med oss allt till en underbar middag så det var bara att låna en form av M och skiva tomaterna och löken sen in i ugnen.. måste säga att maten smakade underbart *mmmmm*. Till den serverades färskt chiabatta med oilver, sallad och rödvin som alla gillade utom jag ofc. Vi avslutade kvällen med äppelpaj kryddad med kanel och kardemumma + vaniljvisp *mätt och belåten*

Bilderna hittade jag genom att söka på google, var inte så smart att jag kom på tanken att fota det vi hade gjort :)

  • 1,8kg potatis
  • Fläskfilé 2st
  • 1 Gul Paprika
  • 1 Röd Paprika
  • 1 Gul Lök
  • 3-4 Tomater
  • 1 Burk fetaost
Skala potatisen och skär den i klyftor. Sätt sedan in dem i ugnen (i en långpanna) 220 grader, ca 15 minuter. Strö sedan över köttet, den strimlade paprikan, löken, tomaterna och fetaosten. Låt sedan vara i ugnen i ca 30 minuter.

Marinad:
  • 2 dl olivolja
  • 2 tsk sambal oelek
  • 3 msk soja
  • 2-4 Vitlöksklyftor
Sås:
  • 4dl turkisk yoghurt / creme fraiche (vi använder turkisk yoghurt)
  • 2 Pressade vitlöksklyftor
  • Ca 0,5 Lime
  • 2tsk Italiens salladskrydda eller Gerkisk salladskrydda.
  • 4msk majonäs
Gör såsen och låt den stå någon timme innan du ska äta, glöm inte att röra om i köttet då och då när du har lagt det i marinad. Måste säga att detta är en av de godaste saker jag har ätit på lääänge.


Utöver det var kvällen lyckad, både mina föräldrar och M hade trevligt icke att förglömma jag och K. Det var riktigt avslappnat och stämningen var på topp.. de har ju inte träffats så mycket mina föräldrar och hans under alla dessa åren utan det är andra gången M träffar mina föräldrar och förra gången var det en riktig snabbis.. därför var det kanon att jag kom på idéen att vi kunde förbereda all mat här hemma och sen ta me den ut till M iom att det är så fruktansvärt varmt inne i stan och de har en inglasad veranda som man kan sitta och äta på. Hade inte kunnat drömma om att vi skulle bli kvar där i över 4 timmar. Mirage var glad och nöjd när han fick springa omkring ute hur han vill och när vi kom in till stan åkte vi direkt och parkerade i garaget som A var så snäll och lånade ut till oss och sen promenerade vi hem så vi fick oss en lite prommis med Mirre också som nu ligger och sover.

Fick på en H.I.M låt nu och kom genast att tänka på Gumman, du vet vem du är och jag SAKNAR dig otroligt mycket. <3
Ska palla mig till sängen nu och läsa lite och njuta av utsikten = den nya bokhyllan passar otroligt bra inne i gästrummet har starka funderingar på att ordna lite mysiga kuddar in dit och sen fixa så att det blir ett litet läsrum där man kan slappna av och bara sjunka in i böckerna.

Höll nästan på att glömma!! Stegen är borta satt upp en lapp i trapphuset igår iom att vi behöver den nu under helgen så att vi kan hänga upp de nya gardinerna och borra upp rullgardinen/persiennerna... men ingen har satt tillbaka den... hoppas att den är där imorgon när jag vaknar, annars får jag väl gå och knacka dörr... för hur det än är som så kommer inte K att ställa sig och hänga upp sakerna men min far gör det mer än gärna (vad skulle man göra utan honom) han hade med sig verktyg och allt möjligt när han kom hit så att man får ordnat allt man kan tänkas behöva <3 till honom.




Kommentarer

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0