Flylady


V
ar och besökte en blogg där hon skrev om Flylady och städning, det var intressant och nyttigt så jag gjorde helt enkelt så att jag lånade hennes text :)

"Här kommer en sammanfattning av flyladys tekniker;

  • Babysteps - en månads program för att införa städrutiner i långsam takt.
  • Shina Sinken - man gör ren diskbänken varje kväll för att de är uppigande att se en ren diskbänk på morgonen
  • Svish and Swipe - varje morgon gör man ren, handfat,toalett, lysknappar och dörrhandtag.
  • Decluttering- man ställer en timer på 3 minuter för att rensa på Hotspot
  • 27 Fling Boogie - en städlek där man tar en soppåse man sätter timern på 20 minuter ( är inte säker på antal minuter men man kan ju ta vad som passar en bäst) och kastar 27 saker som finns i ens hem som man sedan slänger.
  • Hotspots- ställen i hemmet där det samlas en massa saker som inte kommit på rätt plats. 
  • Zoner - hemmet är indelat i zoner, där man fokuserar på en zon i taget. min variant av denna teknik kan ni ju läsa om i ett tidigare inlägg
  • Homeblessing- en timmes veckostädning. jag har ju indelat i helgrutin och veckorutin, för att få mera gjort.
  • Dessa blir sedan en morgonrutin och kvällsrutin.

    De som är viktigt att göra är att inte göra för mycket för då blir de vad flylady kallar crash and burn vilket betyder att man tar i för mycket och att de slutar i att ingenting blir gjort. typiskt mig att göra något sådant. men denna gång verkar det fungera.

    Det är även viktigt att föra control journal.där för man in olika rutiner. och i den ska man titta i flera gånger om dagen. sen är det många som använder post it lappar. även jag använder dessa, de är perfekta.man kommer inte undan att bli påmind om städningen.."

     

    Detta mina vänner är inte illa, ska nog börja införa lite mer rutiner jag också, det är mycket saker man inte tänker på :)


    Kommentarer
    Postat av: Louise

    okej! Min stil på skor iaf :)

    2009-06-16 @ 18:53:17
    URL: http://enlitenlampa.blogg.se/

    Lämna ett avtryck:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0