Random thursday (igen).

Satt precis och läste en artikel i Aftonbladet. Det är inte ofta man känner sig extra glad att man bor i Sverige, men idag är jag definitivt det!


"Den frätande syran förstörde Iranska Ameneh Bahramis syn och skönhet.


Nu ska gärningsmannen få smaka samma medicin. Han har dömts att få syra droppad i sitt öga.Det är fem år sedan den 27-årige mannen attackerade Ameneh, sedan hon avvisat hans enträgna inviter. Gärningsmannen greps och har nu dömts enligt den iranska lagen ”qisas”, som förespråkar hämnd – öga för öga, tand för tand.

 


Enligt sharialagarna finns möjligheten för missdådaren att köpa sig ur knipan. Men Ameneh vägrar, trots att hon är fattig och i ett stort behov av vård. .

– Jag gör inte det här för att hämnas utan för att ingen ska behöva gå igenom det jag gjort, säger hon till nyhetsbyrån AP.

 


Bestraffningen kommer att gå till så att mannen får flera droppar syra droppade i ena ögat. Men inte i bägge, som Ameneh fick.

– Enligt domslutet är mina två ögon värda ett av hans. Kvinnor är bara hälften så mycket värda som männen i Iran, säger Ameneh."

 



Jösses, kvinnor är bara värda hälften så mycket som männen... *skakar på huvudet*. Man kan bara hoppas att den synen på kvinnan kommer förändras, men det lär nog inte ske under min livstid. När man ser hur mycket orättvisor det finns och sjuka "lagar & regler" i vissa länder så kan man tro att man lever på stenåldern.


"You don't marry someone you can live with,
you marry the person who you cannot live without."
- Author Unknown -

 


Kommentarer
Postat av: Nilla

Förbrukat en vecka till i helvetet. Känns som det aldrig tar slut. Försöker vila upp under helgen men det känns hopplöst :/

Men mitt i det roliga händer det grejjer här hemma;D Hoppas ni haft det bra? :)

2009-03-06 @ 13:01:01
URL: http://nillas.blogg.se/

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0