Ny kategori - Matlagning


Grekisk pytt-i-panna
  • 1,8kg potatis
  • Fläskfilé 2st
  • 1 Gul Paprika
  • 1 Röd Paprika
  • 1 Gul Lök
  • 3-4 Tomater
  • 1 Burk fetaost
Skala potatisen och skär den i klyftor. Sätt sedan in dem i ugnen (i en långpanna) 220 grader, ca 15 minuter. Strö sedan över köttet, den strimlade paprikan, löken, tomaterna och fetaosten. Låt sedan vara i ugnen i ca 30 minuter.

Marinad:
  • 2 dl olivolja
  • 2 tsk sambal oelek
  • 3 msk soja
  • 2-4 Vitlöksklyftor
Sås:
  • 4dl turkisk yoghurt / creme fraiche (vi använder turkisk yoghurt)
  • 2 Pressade vitlöksklyftor
  • Ca 0,5 Lime
  • 2tsk Italiens salladskrydda eller Gerkisk salladskrydda.
  • 4msk majonäs
Gör såsen och låt den stå någon timme innan du ska äta, glöm inte att röra om i köttet då och då när du har lagt det i marinad. Måste säga att detta är en av de godaste saker jag har ätit på lääänge.



Detta är som många ser, en favorit i repris! Första gången jag åt den var förra sommaren när mamma och pappa hälsade på, ni som inte har provat den - gör det! Om ni inte gillar fläskfilé så funkar det kanon med kyckling istället.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Var det inte denna jag fick smaka på i sommras också? Har ett litet minne av det och det jag kom ihåg var att det var jättegott!! Ska se till att prova det snart, har glömt bort att göra det. :)

2009-05-20 @ 20:43:05
Postat av: Carro

Mitt namn verkar försvinna precis när jag postar kommentaren, skumt.



/Carro

2009-05-20 @ 20:44:28
Postat av: Anna

Jo, det var den du käkade :)

2009-05-20 @ 22:00:57

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0