11/10 - 2011


*Visst är jag en kanin?*

Igår gjorde jag Nikkalouktasoppa och hunden drog iväg med en bit vitkål, han är inte som alla andra den där Mirage, jag tror inte han har förstått att han är en hund för han är tokig i grönsaker :) Soppan blev iaf riktigt god så jag är nöjd med den, detta är första gången jag kokar efter farmorsrecept eftersom det inte är detsamma som verkar vara "standarn" för just denna soppa!

Nikkalouktasoppa a la farmor


Köttfärs (jag hade 3-400g och använde älgfärs eftersom vi har så mycket av det hemma)
Purjolök
4dl riven vitkål
1l vatten +2 köttbuljongtärningar
1 Lagerblad
2msk senap (använde slotts)
5 potatisar (hackade)
2msk soya (äkta kinesisk)
Svartpeppar
Persilja

Jag fräste vitkålen tillsammans med purjolöken och förkokade potatisen. Efter det gjorde jag buljongen klar med kryddorna, senapen och lagerbladet. När jag sedan stekte köttfärsen (saltade och pepprade den lite) så läg jag purjon och vitkålen ligga i buljongen och sen när köttfärsen var klar lät jag det koka ett tag och satte i potatisarna när det var 5 minuter kvar av den 10 minuter långa koktiden. När soppan var färdig klippte jag ner lite persilja och rörde och och lät den stå i ca 2 minuter.

Annas bonus till soppan:
Jag kan även tillägga att jag satt i ytterst lite kalvfond när jag stekte köttfärsen och smög i lite felix ketchup i soppan men det ska inte vara med egentligen men det smakade underbart med det.

Min dag började med att jag värmde på lite soppa och det smakade underbart, K brukar inte vara en som är så tokig i soppor men denna njöt han verkligen av (om han inte lurade mig totalt) och sa att jag absolut får koka den igen och igen och igen.. Man kan tycka att det är bra kritik men samtidigt är K en liten rackare som säger att allt är gott även om han hatar det för att vara artig! Fast portionen han fick i sig hade nog varit svår om man inte gillade maten så jag får anta att han verkligen menade vad han sa!

Eftersom jag inte jobbar idag har jag hunnit med att avbeställa filmkanalerna som vi har hemma, jag ser verkligen inte ofta på TV så att sitta och betala flera 100kr för något jag aldrig använder kändes riktigt onödigt, vi kommer dock ha dem i 3 månader till eftersom det är en lååång uppsägningstid. Jag har även försökt kontakta en på lönekontoret ang. mina papper för ledsagningen så att jag kan redovisa det men det verkar som att man inte fåt något över antal jobbade timmar pga att det är ett uppdrag... men men, ska fortsätta att ringa och hoppas på att få ett intyg för det är ju ändå en slags timanställning man får fast en begränsad sådan.


*mmmmm vitkål är mumsigt*

Kommentarer
Postat av: Nilla

Ja den där hunden är ju som en matkvarn på det mesta har man märkt.

Den där soppan känner jag igen nu när man läser receptet. Sån åt jag förr fast under annat namn då. Den är jävligt god och mättande. Blev man sugen på en sån. Vi som stått och kokat storkok på köttfärssås mitt i natten när vi kom hem förut inatt från återvinningen. Tror vi väckte tanten under med vid halv 5 :O

2011-01-12 @ 06:12:09
URL: http://nillas.blogg.se/

Lämna ett avtryck:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0